Samarbejde om dit barns udvikling, læring og trivsel

I Børnehuset Tiziana arbejder vi målrettet på at skabe de bedste forudsætninger for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse i et tæt samarbejde med forældrene.

Primært samarbejder vi i dagligdagen, når børnene afleveres og afhentes, men derudover inviterer vi til:

• Velkomstmøde 1-2 uger før opstart, hvor vi sammen planlægger den bedst mulige indkøring i institutionen
  • Forældremøde i forbindelse med overgangen fra vuggestue til børnehave hvor afgivende og modtagende pædagog deltager
  • Skolebørns samtale umiddelbart efter nytår, det år, børnene starter i skole
  • Årligt fælles forældremøde med valg til bestyrelsen samt fortællinger, billeder, film om gruppernes arbejde – oftest i start november
  • Forældresamtale når garderobesnakken ikke er tilstrækkelig

Forældre kan også altid bede om en forældresamtale for vi vægter højt, at have en åben tillidsbaseret dialog, med alle forældre.

Trivselsevaluering via Opsporingsmodellen

En central metode i opsporingsmodellen er de systematiske trivselsevalueringer af alle børn i alderen 0-6 år. Trivselsevalueringerne skal hjælpe med at opdage børns eventuelle manglende trivsel på et tidligt tidspunkt i problemudviklingen.

For at sikre systematiske og ensartede evalueringer skal alle i sundhedsplejen, dagplejen, vuggestuen og børnehaverne evaluere de børn, som de har ansvar for minimum 2 gange om året for vuggestuebørn og 1 gang om året for børnehavebørn.

Forældreportalen

I Aalborg Kommune bruger vi Rambølls Forældreportal. Forældreportalen er en digital portal, som samler de oplysninger, der er behov for i dialogen om dit barns trivsel. Vi bruger Forældreportalen i forbindelse med trivselsevalueringer og sprogvurderinger.

For yderligere information henvises til Aalborg kommunes hjemmeside ”Sammen om trivsel – en model for tidlig opsporing”.