Integreret Reggio Emilia institution med vuggestue og børnehave

Før, nu og Reggio Emilia pædagogikken

Børnehaven Tiziana blev oprettet i 1994 som forsøgs- og udviklingsinstitution med det formål at arbejde Reggio Emilia inspireret.

I 2002 blev institutionen ændret til Børnehuset Tiziana med to børnehavegrupper og en vuggestue gruppe.

I 2012 blev Børnehuset Tiziana en del af Dagtilbud Hasseris som udgør 12 institutioner og en dagtilbudsleder.

Reggio Emilia er en by i Norditalien, hvorfra nye tanker og ideer om børneopdragelse og synet på barnet blomstrede op, umiddelbart efter 2. verdenskrig.

Manden bag - læreren, psykologen og filosoffen Loris Malaguzzi (1920-1994) var manden der inspirerede til et nyt og anderledes syn på børn og børneopdragelse. Han skrev ikke meget om sine pædagogiske tanker, begrundet i, at en foranderlig verden forandrer pædagogikken.

Loris Malaguzzi tilsluttede sig som ung lærer nogle kvinders private initiativ til opbygning af børneinstitutioner. Deres intentioner var at etablere en demokratisk pædagogik i option til den katolske og meget autoritære opdragelse der så børn som ”tomme tavler”, og som hidtil havde været meget dominerende.

Loris Malaguzzi så barnet som kompetent og i besiddelse af mange ressourcer og potentialer. Han sammenfatter i sit digt ” Et barn har hundrede sprog”, at et barn fødes med utallige muligheder, udtryk og evner, men frarøves de 99 af skolen og kulturen som skiller ”hoved fra kroppen”.

For Loris Malaguzzi blev det centralt at pædagogikken gav mulighed for at udvikle alle barnets ”hundrede sprog”.

Ideen bag Reggio Emilia filosofien er at tilrettelægge et pædagogisk miljø der tilgodeser barnets alsidige personlighedsudvikling.

Pædagogens opgave er at udfordre barnets sanseoplevelser og give rum for fordybelse, så barnet får mulighed for at skabe og udfolde sig kreativt, fantasifuldt og eksperimenterede.